Raport po wprowadzeniu blokady kart w Wielkiej Brytanii

w Świat, autor:

GambleAware opublikował dokument „Blueprint for Bank Card Gambling Blockers”, w którym wezwał rząd, instytucje finansowe i organy regulacyjne do zapewnienia wszystkim konsumentom możliwości blokowania transakcji hazardowych. 

28 milionów bez dostępu do narzędzi blokowania

Wykonany przez naukowców z Centrum Finansów Osobistych Uniwersytetu w Bristolu (PFRC), projekt dotyczący blokerów hazardowych kart bankowych wykazał, że obecnie jedynie osiem banków posiada w ofercie możliwość blokowania transakcji hazardowych. Zgodnie z tą informacją 60% rachunków bieżących, czyli około 49 milionów rachunków w Wielkiej Brytanii, objęte jest tą opcją. Przede wszystkim dotyczy to posiadaczy kont w bankach należących do tzw. wielkiej piątki: Barclays, HSBC, Lloyds Banking Gropu, Royal Bank of Scotland i Santander. Pozostałe 40% stanowi 28 milionów osobistych kont bankowych, które nie mają dostępu do tego typu funkcji. W tym miejscu warto przypomnieć, że od 14 kwietnia na terenie Wielkiej Brytanii obowiązuje zakaz używania kart kredytowych do finansowania transakcji hazardowych. W związku z tym, że nie każda instytucja bankowa zdążyła zaimplementować produkt to wciąż 28 milionów kont nie ma możliwości blokowania transakcji związanych z grą hazardową.

W przygotowanym raporcie poinformowano, że na podstawie udostępnionych przez instytucje finansowe statystyk, okazuje się, że jak to tej pory z tej możliwości skorzystało około pół miliona klientów. Według danych z jednego banku osoby, które korzystały z blokady robiły to średnio dwa do trzech razy w miesiącu i jeśli nałożyć te statystyki na skumulowane dane to łącznie w ten sposób blokuje się od około 390 000 do około 585 000 transakcji miesięcznie.

Nie wszystkie narzędzie zaprojektowane poprawnie.

Badacze sprawdzali również skuteczność oferowanych obecnie narzędzi. Zwrócili uwagę, że konieczne jest ich ulepszenie, które zapewni lepszą ochronę konsumentów. Wśród ośmiu banków, które posiadają tzw. blockery, trzy mają możliwość natychmiastowego włączenia i wyłączenia, a więc nie spełniają do końca swojej roli, którą jest zablokowanie możliwości obstawiania i skłonienie gracza do refleksji. Tym samym użytkownicy znajdują sposób jak obejść blokadę i traci ona na skuteczności. 

Zbadaliśmy skuteczność wszystkich istniejących programów blokujących i stwierdziliśmy, że konieczne są poważne zmiany. Osoby dotknięte szkodami hazardowymi, które wzięły udział w badaniu, stwierdziły, że im bardziej stanowczy zakaz zmiany można wbudować w blokerze banku, tym bardziej może być ono skuteczne. Dlatego bardzo ważne jest, aby blokerów nie można było włączać i wyłączać, ponieważ zalety zastosowanej technologii stają się wówczas zbędne. Zamiast tego zalecamy wszystkim firmom świadczącym usługi finansowe, aby wymagały od konsumentów co najmniej dwóch dni od złożenia wniosku o wyłączenie programu blokującego do zatrzymania technologii blokowania. Wzywamy Urząd Nadzoru Finansowego, aby pilnie zalecił, aby blokery hazardowe były standardem we wszystkich kartach debetowych i kredytowych.

profesor Sharon Collard, dyrektor ds. Badań PRFC

Ponadto w raporcie zaalarmowano, że nie wszyscy klienci są świadomi istnienia narzędzi blokujących, a aż 43% respondentów nie wiedziało, że taka funkcja dostępna jest również na ich kontach.

Wnioski i rekomendacje 

Zarówno PRFC, jak i GambleAware przedstawiły szereg zaleceń, które według nich pomogłyby poprawić dostęp do blokowania, a także jakość tych narzędzi. Zarekomendowano, żeby zarówno banki, jak i organy regulacyjne powinny współpracować z ekspertami – doświadczonymi – z doświadczeniem szkód hazardowych – w celu projektowania produktów, usług i interwencji dla osób negatywnie dotkniętych hazardem. Powinny temu towarzyszyć ulepszone wytyczne i zasady mające na celu ochronę wrażliwych klientów.

1. Blokery powinny stać się standardową funkcją na wszystkich kartach bankowych. 

2. Instytucje finansowe powinny być zachęcane do podkreślania znaczenia wszystkich dostępnych narzędzi pomagających kontrolować hazard, i powinny być w tym wspierane przez międzysektorowy program podnoszenia świadomości. 

3. Wszystkie narzędzia blokujące powinny być zaprojektowane tak, aby klient nie mógł natychmiast cofnąć blokady transakcji.

Raport wezwał także do działania Financial Conduct Authority, aby zalecił, aby każda nowa karta debetowa i kredytowa była projektowana z kontrolą wydatków jako standardem. Dodano, że rząd powinien także stworzyć warunki prawne i regulacyjne, aby zachęcić sektor usług finansowych do opracowania szeregu kontroli wydatków konsumenckich.

Cały raport dostępny jest na stronie: https://cpb-eu-w2.wpmucdn.com/blogs.bristol.ac.uk/dist/6/598/files/2020/07/A-Blueprint-for-Bank-Card-Gambling-Blockers-Report.pdf