Hiszpania daje czas przejściowy na dostosowanie się do przepisów hazardowych.

w Świat, autor: Jakub Łuczywo
Hiszpańskie kluby piłkarskie i licencjonowani bukmacherzy mogą odetchnąć z ulgą, ponieważ hiszpańskie Ministerstwo ds. Konsumentów potwierdziło, że istniejące umowy sponsoringowe zakładów bukmacherskich z klubami piłkarskimi mogą być kontynuowane do końca obecnego sezonu rozgrywek.
Porozumienie miedzy klubami a rządem
Zgodnie z doniesieniami, zakaz został już podpisany przez Alberto Garzona, hiszpańskiego ministra ds. Konsumentów, którego jest głównym inicjatorem federalnej reformy hiszpańskich przepisów dotyczących marketingu hazardowego. Propozycja została przyjęta z zadowoleniem przez hiszpańskie kluby piłkarskie, które zgłosiły rządowi i radom regionalnym obawy dotyczące wpływu natychmiastowego zakazu sponsorowania zakładów zarówno na rozgrywki La Liga jak i niższych lig piłkarskich w tym kraju.
Prezydent La Liga Javier Tebas ostrzegł przed drastycznymi działaniami rządu. Jak szacował prezydent Tebes, w wyniku natychmiastowych restrykcji kluby grające na co dzień w La Liga, straciłyby kluby około 90 milionów euro dochodów ze sponsoringu.
Nowe prawo już działa
W październiku doszło do egzekwowania przepisów hiszpańskiego „Królewskiego dekretu w sprawie reklamy”, nakładającego federalne ograniczenia na reklamy hazardu we wszystkich kanałach medialnych – z reklamami telewizyjnymi produktów hazardowych ograniczonymi do godziny od 1 do 5 rano we wszystkich prowincjach.
We wcześniejszych kontaktach z mediami i władzami piłkarskimi minister Alberto Garzon i dyrektor generalny DGOJ Mikel Arana zagwarantowali hiszpańskiej piłce nożnej „okres karencji” na wypełnienie istniejących kontraktów, ale ostrzegli kluby, że będzie to krótka zmiana.
Przed sezonem La Liga 2020-2021 Garzon zganił kierownictwo La Ligi za umożliwienie klubom podpisywanie umów sponsorskich z operatorami hazardowymi, w ramach których logo bukmacherów pojawiało się na kompletach strojów sportowych.
Podpisując decyzję o ustanowieniu okresu przejściowego, Garzon utrzymywał, że żaden hiszpański klub piłkarski nie może zawrzeć w tym okresie umowy z bukmacherem.
Po wdrożeniu hiszpańskiego dekretu królewskiego w sprawie reklamy i nowych przepisów dotyczących sponsorowania, Garzon i Ministerstwo ds. Konsumentów mają zamiar rozpocząć „etap 2” hiszpańskich reform hazardowych, w ramach których rząd stara się uruchomić federalny rejestr samowykluczenia obejmujący wszystkie hiszpańskie wspólnoty autonomiczne.