Hiszpania chce zakazać sponsorowania hazardu na strojach piłkarskich

w Świat, autor: Jakub Łuczywo
Od początku bieżącego roku hiszpański rząd mocno pracuje nad przepisami dotyczącymi reklamowania hazardu. W tym tygodniu minister spraw konsumenckich Alberto Garzon poinformował, że władze rozważają wprowadzenie zakazu sponsorowania na koszulkach klubów piłki nożnej przez firmy hazardowe.
Zaawansowane prace nad rozwiązaniami ograniczającymi marketing
Projekt dektetu królewskiego stanowi rozszerzenie i aktualizację wariantu zaprezentowanego opinii publicznej w lutym tego roku. Zakładał on ograniczenie reklamowania usług firm hazardowych w telewizji i radiu. Operatorzy mogli promować swoje usługi jedynie w godzinach od 20:00 w nocy do 5:00 nad ranem. Dodatkowo w kwietniu w związku z pandemią koronawirusa i obawą o zwiekszoną aktywnością hazardową w czasie lockdownu wprowadzono dodatkowe ograniczenia polegające na zakazie oferowania bonusów i ofert promocyjnych oraz zakazie bezpośredniego marketingu za pośrednictwem poczty elektronicznej. Oprócz tego marketing w telewizji i radiu został ograniczony do pięciogodzinnego okienka w nocy od 1:00 do 5:00 nad ranem.
Nowe jeszcze bardziej restrykcyjne propozycje
Minister Alberto Garzon poinformował, że rząd jest zadowolony z efektów zakazu marketingu hazardowego osiągniętych w okresie pandemii i w związku z tym rząd zamierza kontynuować prace i wprowadzić nowe rozwiązania. Jednym z nich jest właśnie całkowity zakaz umieszczania logo bukmachera na strojach klubów piłkarskich. Oprócz tego proponowane rozwiązania zabraniają klubom przekazywania prawd do nazw stadionów lub ośrodków treningowych w ręce operatorów działających w branży hazardowej. W myśl zapisów zakazane zostanie również oferowanie premii powitalnych. Warto zaznaczyć, ze we wcześniejszych propozycjach bonusy powitalne miały być ograniczone do wysokości 100 euro.
Propozycja nowego prawa musi zostać najpierw zaakceptowana przez Komisję Europejską oraz hiszpańskiej Radzie Stanu. Jeśli decyzja będzie pozytywna to Ministerstwo Spraw Konsumenckich spodziewa się, że przepisy zaczną obowiązywać jeszcze przez rozpoczęciem sezonu 2020/2021 hiszpańskiej najwyższej klasy rozgrywkowej – La Ligi.
Firmy hazardowe w hiszpańskim sporcie
Obecnie osiem klubów La Ligi ma podpisane umowy sponsorskie z firmami hazardowymi, w ramach których logo tych drugich jest umieszczone na koszulkach. Są to Alavés, Granada, Leganés, Levante, Osasuna, Real Mallorca, Sevilla and Valencia. Do tego cześć klubów współpracuje z bukmacherami w oparciu o umowy partnerskie. Należy do nich między innymi Real Madryt, który ma podpisaną umowę z bukmacherem Codere oraz regionalne umowy z azjatyckimi bukmacherami KOK Sports.
Z tego typu promocji najbardziej korzysta BetWay, którego logo widoczne jest na froncie koszulek Alaves, Leganes i Levante.
Klub | Sponsor |
Alaves | betway |
Granada | winamax |
Osasuna | kirolbet |
RCD Mallorca | betfred |
Sevilla | marathonbet |
Valencia | bwin |
Leganes | betway |
Levante | betway |
Podobne rozwiązania są juz stosowane w Europie.
Ostatnio wprowadzenie podobnych rozwiązań zaproponowano w Anglii. Spotkało się to ze stanowczym sprzeciwem organizatora rozgrywek piłkarskich na Wyspach English Football League, który zwrócił uwagę na duże znaczenie finansowe dla klubów jakie wynika umów z operatorami hazardowymi. Problem jest tym większy, że z pieniędzy bukmacherów korzysta połowa klubów Premier League i w wielu przypadkach są to najbardziej wartościowe kontrakty. Warto również przypomnieć, że w 2018 roku we Włoszech doszło do wprowadzenia najbardziej restrykcyjnych zasad promowania bukmacherów. Zapisy Decreto Dignita właściwie wyeliminowały firmy hazardowe z włoskiego sportu.