Hiszpania: ograniczenia na reklamowanie hazardu

w Świat, autor:

Hiszpańskie Ministerstwo ds. Konsumenckich zaleciło ograniczenie reklamowanie usług firm hazardowych do czterogodzinnego okienka w godzinach od 1:00 w nocy do 5:00 rano. Nowe przepisy miałyby zostać wprowadzone na terenie całego kraju. Rekomendacje zostały ogłoszone po spotkaniu przedstawicieli ministerstwa z liderami hiszpańskich związków hazardowych, CeJuego i Jdigital.

Ograniczenia mają z początku obejmować kanały telewizyjne i radiowe. Z czasem mają być wprowadzane kolejne zmiany dotyczące reklamowania usług tego typu, m. in. w Internecie. Inicjatorem wprowadzenia nowych przepisów jest nowo powołany minister ds. konsumenckich, Alberto Garzón. Liczy on, że uzyskają one moc prawną już najbliższego lata.

W dalszym ciągu istnieją jednak kwestie sporne dotyczące nowego projektu ustawy. Hiszpański rząd obecnie głowi się nad kwestiami regulacji dotyczących promocji w naziemnych punktach przyjmowania zakładów oraz sponsorowania klubów sportowych. Badany jest przede wszystkim ewentualny wpływ jaki zmiany w prawie mogą mieć na już istniejące porozumienia sponsorskie.

Innym tematem spornym jest kwestia reklamowania państwowych loterii – SELAE ONCE. Póki co nie wiadomo, czy nowe regulacje dotyczyłyby również ich działalność, mimo iż to właśnie te dwa podmioty były w ostatnich latach najczęściej reklamowane w mediach.

Po spotkaniu z Alberto Garzónem, Mikel López de Torre z JDigital wyraził swoje zadowolenie z przeprowadzonych rozmów, jednak zaznaczył, że czeka na dalsze doprecyzowanie rządowych planów. Dodał również, że w trakcie rozmów wspomniał o niedawno wprowadzonych ograniczeniach we Włoszech, które okazały się zupełnie nieskuteczne i jedynie przyczyniły się do rozrostu szarej strefy.

Prezes JDigital wyraził również nadzieję, że „rządowe regulacje będą uczciwe i odpowiadające realiom rynku hazardowego w Hiszpanii”, dodając, że Hiszpania ma jeden z najniższych wskaźników uzależnień od hazardu w Europie.

Naszym zdaniem

Jasne jest, że obowiązkiem rządu każdego państwa jest ochrona jego obywateli, a jak wiadomo, nadużywanie hazardu jest rzeczą bardzo niebezpieczną. Niemniej, przy zaostrzaniu regulacji, rząd Hiszpanii powinien zachować zdrowy rozsądek. Firmy gamingowe i hazardowe to przecież potężni sponsorzy tamtejszego sportu, który stoi na bardzo wysokim poziomie i generuje ogromne przychody dla hiszpańskiej gospodarki. Narażenie tego rynku na straty byłoby więc bardzo dużym błędem. 

Źródło: https://sbcnews.co.uk/marketing/2020/02/07/spain-to-enforce-a-four-hour-gambling-advertising-window/
https://calvinayre.com/2020/02/06/business/spain-limit-online-gambling-advertising-1am-5am/